Friday, December 31, 2010

Hukum orang yang sengaja melewat-lewatkan / tidak mahu membayar hutang

Share
Soalan
Saya adalah seorang penjamin kedua bagi rakan sepejabat saya untuk pinjaman peribadinya dengan sebuah bank, manakala kakak iparnya adalah penjamin pertama.
Kini rakan saya itu telah berpisah dengan isterinya dan mengesyaki kakak iparnya sebagai dalang. Jadi untuk membalas dendam kepada kakak iparnya, dia telah tidak membayar hutangnya dengan sengaja walaupun dia sangat mampu membayarnya.
Kini pihak bank telah menghantar surat untuk mengambil tindakan keatas penjamin-penjaminnya termasuk saya.
Apakah hukum orang yang sengaja tidak mahu mem-bayar hutang?. Bagaimanakah dengan amalannya?. Apakah hukum menganiayakan orang yang telah membantunya dengan ikhlas?.

Jawapan
Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :
    i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
    ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan   Allah.
    iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
    iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasulullah S.A.W.
  Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)
(Riwayat Ibnu Majah)

 Sabda Rasulullah S.A.W.
  Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”.
  (Riwayat Baihaqi)

Disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor

source: http://opzaney.wordpress.com/2007/06/21/hukum-orang-yang-sengaja-tidak-mahu-membayar-hutang/

Thursday, December 30, 2010

Islamic wise sayings

Share
* The most excellent Jihad is that for the conquest of self.

* If you put your whole trust in Allah, as you ought, He most certainly will satisfy your needs, as He satisfies those of the birds. They come out hungry in the morning, but return full to their nests.

* When Allah created his creatures He wrote above His throne: ‘Verily, my Compassion overcomes my wrath.

* Allah will not give mercy to anyone, except those who give mercy to other creatures.

* Kindness is a mark of faith, and whoever is not kind has no faith.

* If you do not feel ashamed of anything, then you can do whatever you like.

* O Lord, grant me your love, grant me that I love those who love you; grant me, that I might do the deeds that win your love. Make your love dearer to me than the love of myself, my family and wealth.

* It is better to sit alone than in company with the bad; and it is better still to sit with the good than alone. It is better to speak to a seeker of knowledge than to remain silent; but silence is better than idle words.

* Verily, a man teaching his child manners is better than giving one bushel of grain in alms.

* Whoever is kind, Allah will be kind to him; therefore be kind to man on the earth. He Who is in heaven will show mercy on you.

* It is difficult for a man laden with riches to climb the steep path, that leads to bliss.

* Who are the learned? Those who practice what they know.

* Allah has revealed to me, that you must be humble. No one should boast over one another, and no one should oppress another.

source: http://islamgreatreligion.wordpress.com/2009/06/22/some-wise-sayings-of-holy-prophet-mohammad-s/

7 Orang yg dinaungi Allah pd hari Qiamat

Share
by Hadyan Syafiq on Wednesday, December 29, 2010 at 6:59pm
http://www.facebook.com/profile.php?id=1645253020

7 Orang yg dinaungi Allah pd hari Qiamat
Hadis daripada Abu Hurairah,Rasulullah S.A.W bersabda...


Apabila akhirat nanti, ada 7 orang yang akan mendapat naungan Allah.Mereka adalah:

1-imam yang adil

2-pemuda yang sentiasa beribadah kepada Allah

3-lelaki yang hatinya terikat kepada masjid

4-dua lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah
 dgn mengharapkan keredhaannya

5-lelaki yang menolak pelawaan wanita yang rupawan lagi bangsawan dan hartawan yg mengajaknya untuk melakukan kemungkaran

6-lelaki yang bersedekah secara diam-diam

7-lelaki yang mengingati Allah, lalu menitis air matanya

 penjelasan kepada hadis di atas.

daripada sabda Rasulullah S.A.W tersebut..ternyatalah 7 orang yang menerima naungan ole Allah pada hari qiamat, aitu hari yang tiada naungan kecuali daripada-Nya sahaje...um..7 orang itu ialah...

1. Imam yang adil.
- okey..imam di sini bukanlah bermaksud imam yang mengimamkan makmum shj,tetapi ia juga meliputi imam(ketua) kepada negara,imam kepada negeri,imam kepada masyarakat,dan sehinggalah imam kepada keluarga iaitu ketua keluarga.

  Yang di maksudkan adil itu ialah apabila dia memerintah hendaklah dia adil sehingga rakyat terasa keadilan itu, apabila bersama keluarga hendaklah dia adil dalam melayan keluarganya itu seperti kalau abang long nyer dapat hadiah, jgn le lupe kat abang ngah ngan abang cik nyer sekali..

  Adil kepada isteri & keluarga, adil kepada masyarakat, dan juga adil terhadap Allah iaitu dengan menjalankan segala perintah-Nya,bersyukur, tidak menyekutui-Nya dan sebagainya.

2. Pemuda yang sentiasa beribadah kepada Allah
- maksud pemuda ialah seorang yang usianya di bawah 40 tahun.Ini kerana di bawah usia 40 thn mereka diganggu dgn bisikan syaitan, hal-hal dunia dan sebagainya.
Pemuda yang sentiasa beribadat itu ialah hidupnya terdidik agama, tekun dan taat beribadat kepada  tuhannyer..

3. Lelaki yang hatinya terikat kepada masjid
- iaitu lelaki yang sentiasa mengimarahkan masjid. Hati mereka terikat kpd masjid dan sentiasa ingin untuk pergi ke masjid, menjaga hubungannya dengan Allah s.w.t, ingin solat berjemaah dan bimbang dan takut kpd azab Alah.Jikalau ada pilihan utk mereka samada untuk ke shopping complex atau ke masjid, mereka lebih ingin utk ke masjid untuk majlis ilmu dan sebagainya..

4. Dua lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah dgn mengharapkan keredhaannya
- haha..um..okey..maksud kasih sayang di sini bukan lah sayang kerana mende lain...tapi persahabatan mereka yang memiliki satu 'bond' yang amat kuat kerana Allah dan bukannya kerana berkawan untuk mendapat darjat, dinaikkan pangkat, mendapat upah dan sebagainya.M

5. Lelaki yang menolak pelawaan wanita yang rupawan lagi bangsawan dan hartawan yg mengajaknya untuk melakukan kemungkaran
- hmm...jelaslah apa yang dimaksudkan disini ialah lelaki yg diminta oleh seorang perempuan utk melakukan perbuatan zina, sedangkan perempuan itu dari keturunan yg baik, kaya raya dan cantik pulak tu..Maka lelaki itu menolak dgn bercakap "Aku takutkan Allah". Terdapat pelbagai kisah yg saye ade tentang lelaki yg menolak perbuatan zina ini..tetepi xleh nak dimuatkan disini sebab ceriternye dah la panjang.

6. Lelaki yang bersedekah secara diam-diam
- lelaki ini, die bersedekah sehinggakan tangan kirinya sendiri pun tidak tahu yg dia bersedekah. Sedekah yg disembunyikan disini ialah sedekah yang sunat dan bukannya sedekah yg wajib.

7. Lelaki yang mengingati Allah, lalu menitis air matanya
- lelaki yang mengingati Allah dalam hatinya atau lidahnya dengan zikir-zikir disertai dgn niat yg ikhlas dan bersih. Bukannya dgn riya' atau dgn kata lain utk menunjuk-nunjuk. Dia muhasabah dirinya, mensyukuri segala nikmat allah..kemudian dia sedar bahawa betapa banyaknya nikmat yang telah diberikan oleh Allah tetapi betapa sedikitnya amalannya.

...kenape sume nyer yg disebut disini lelaki? mane perginye perempuan?..
hmm..orang perempuan sentiasa di dalam jagaan.Maksudnyer jikalau dia belum bernikah, dia didalam jagaan parents nyer..syurga di bawah tapak kaki ibu kan ?...hendaklah dier sentiasa mendoakan ibu bapanya..

dan bagi perempuan juga akhirat adalah sesuatu yang mudah.
-wanita yang menjaga solat 5 waktunya, berpuasa pada bulan ramadhan, mentaati suaminya dan menjaga kehormatannya.. masuklah dia ke syurga daripada mana-mana pintu yang dikehendakinya.
-wanita yang solehah adalah lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang soleh..
hendak lah dia mentaati perintah Allah dan menjauhi apa yang dilarangnya...


mudah mudahan dipermasukkan Allah kita ke dalam salah satu daripada golongan tujuh di atas ini lalu mendapat naungan-Nya pada hari qiamat kelak - amin

Tuesday, December 28, 2010

Doa mengharap anak / kenalan anda hilang rasa untuk melakukan maksiat.

Share

Letak tangan di dadanya, dan bacalah doa ini: (Jika sukar membaca, copy, pastekan di atas microsoft word anda dan besarkan saiz tulisan)

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ ذَنْبَهُ، وَطَهِّرْ قَلْبَهُ، وَحَصِّنْ فَرْجَهُ.

Maksudnya:  “Ya Allah, ampunilah dosanya, bersihkan  hatinya dan peliharalah kemaluannya”
Riwayat Ahmad no.22265

Doa ini dipetik dari sebuah hadis daripada Abu Umamah r.a, ketika seorang pemuda mendatangi Rasulullah SAW untuk meminta izin berzina. Rasulullah SAW tidak terus memarahi dan melarangnya, namun Baginda SAW memberikan analogi untuk mengugat perasaan lelaki tersebut dengan memberikan soalan:

“apakah kamu suka bila perzinaan itu dilakukan terhadap ibumu?”

tentu saja dia menjawab tidak suka, manusia manakah yang mahu ibunya diperlakukan begitu. Lalu Rasulullah bertanya lagi secara berurutan, apakah ia suka bila dilakukan terhadap anak perempuannya, saudara perempuan dan makciknya. Pemuda tersebut kemudian sedar tentang impak buruk zina dalam masyarakat lalu terus bertaubat.

Bagi yang ingin mendapatkan doa2 seperti ini sila dapatkan daripada buku 101 Doa drp hadis2 sahih Terbitan Telaga Biru sdn Bhd.

Thursday, December 23, 2010

Hadis tentang lalat

Share

Hadis :
Dari Abi Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Apabila lalat jatuh ke dalam minuman salah seorang di antara kamu maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat." Riwayat al-Bukhari

Huraian :
Islam menghendaki kita supaya menjaga kebersihan bukan sahaja pada pakaian dan tempat tinggal malah pada makanan dan juga minuman. Rasulullah SAW amat menitikberatkan hal ini sehinggakan apabila seekor lalat pun yang memasuki makanan atau minuman, baginda menyuruh kita berwaspada terhadap penyakit yang bakal menimpa seperti keracunan makanan dan sebagainya. Apa yang disebutkan di dalam hadis di atas telah pun dibuat kajian oleh para saintis pada zaman kemudiannya.

Contohnya pada tahun 1871, Prof. Brefild, Ilmuwan Jerman dari Universiti Hall menemui mikroorganisma jenis Fitriat yang diberi nama Ambaza Mouski dari golongan Antomofterali. Mikroorganisma ini hidup di bawah tingkat zat minyak di dalam perut lalat. Ambaza Mouski ini berkumpul di dalam sel-sel sehingga membentuk kekuatan yang besar. Kemudian sel-sel itu akan pecah dan mengeluarkan sitoplasma yang dapat membunuh kuman-kuman penyakit. Sel-sel tersebut terdapat di sekitar bahagian ke tiga dari tubuh lalat, iaitu pada bahagian perut dan ke bawah.

Simply flash

Share


Sunday, November 14, 2010

Keyboard Shortcuts for Windows Media Player 12 on Windows 7

Share
As i was googling around the web,
searching for shortcut to Digital Mall Pj,
the results are random...

Some of it - regarding Shortcuts-wmp 12
and i was a bit teruja r...
been using wmp 12 for quite awhile..
ni bru tau ade shortcuts


in a way,
these shortcuts are useful to me
*and hopefully to u guys also la..hehe...;)


Source : http://keznews.com/5835_Keyboard_Shortcuts_for_Windows_Media_Player_12_on_Windows_7

Friday, November 12, 2010

Azab melengahkan Solat

Share
Renungan buat sahabat2 sekalian...
*juga pesanan utk diri sendiri



5 azab di dunia
1. Dia tidak diberkati dalam hidupnya
2. Dia kehilangan Nur di mana orang-orang soleh penuh dengannya
3. Dia tidak menerima pahala bagi amalan-amalanya yang baik
4. Doanya tidak dimakbulkan dan;
5. Dia tidak dapat bahagiannya dalam doa-doa orang yang soleh.

3 azab ketika hendak mati kelak
1. mati dengan keadaan aib
2. mati dalam kelaparan dan;
3. mati dalam keadaan dahaga sehingga air laut di dunia ini disatukan tidak dapat menghilangkan dahaganya itu.

3 azab di dalam kubur
1. Dia dihimpit oleh kuburnya sehingga tulang-tulang rusuknya hancur
2. Api dibakar di dalam kuburnya dan dia diguling-gulingkan di atas
baranya siang dan malam.
3. Ular yang berbisa dengan mata berapi dan berkuku besi yang
panjang dengan perjalanan sebulan akan menggigit.

Sharing is Caring

credit: eIzAmQaRqUn90
artikle penuh: http://www.scribd.com/doc/37404420/Azab-Melengahkan-Solat

Kelebihan menjaga solat

Share
LIMA KURNIA atas seseorang yang menjaga solatnya lima anugerah itu ialah :-

1. Rezekinya dipermudahkan
2. Dia diselamatkan dari azab kubur
3. Dia akan menerima buku catatannya dari tangan kanannya pada hari hisab
4. Dia akan melintasi titian "SIRATHAL MUSTAQIM" pantasnya seperti kilat dan
5. Dia masuk syurga tanpa hisab

Sharing is caring

credit: eIzAmQaRqUn90
artikle penuh: http://www.scribd.com/doc/37404420/Azab-Melengahkan-Solat

Petua Kecergasan Minda

Share
a) Mengelakkan perbualan kosong
b) Gosok gigi selalu sebaiknya menggunakan kayu sugi
c) Bergaul dengan orang soleh dan alim
d) Memperbanyakan membaca al-Quran
e) Makan makanan yang halal dan berkhasiat
f) Berusaha untuk mendapatkan khusyuk dalam solat dan amalkan solat tahajud
g) Selalulah berpuasa
h) Menjaga mata daripada memandang perkara-perkara yang maksiat

Sharing is Caring
credit: eIzAmQaRqUn90
artikle penuh: http://www.scribd.com/doc/39113796/Petua-Kecergasan-Minda

Renungan Bersama

Share
Di bawah adalah dicrop dri wall FB seorang sahabat saya...

Wednesday, November 10, 2010

Speed-Up Firefox and Use Less Memory

Share
Actually there are so many ways to try out...
but i just list out 4...*macam la korang nak try...huhu
anywayz...just sharing this info....;)

1. Uninstall any extensions or themes you do not use. Go to Tools > Add-ons, simply select any extension or theme you do not need, then click "Uninstall".

2. Uninstall any plugins you do not need and download the most recent versions of plugins you do use. To see your installed plugins, open a new tab or browser and type in the address bar "about:plugins". Hit enter. To uninstall any plugins, you will typically need to remove the file associated with that plugin. The file name will be listed under the plugin name.

3. One of the best ways to speed up Firefox is to clear out your private data. In your browser, click Tools > Clear Private Data. Check everything, unless there's specific data you'd like to save. Click "Clear Private Data Now". Note that your private data includes browsing history, your download history, your saved forms & search history, your cache, cookies, offline website data, saved password and authenticated sessions. Firefox gives you the ability to pick and choose which data you'd like to erase, so you do not have to delete everything in your private data. Keep in mind however, the more data you keep saved, the less faster Firefox will run.

4. For continued maintenance, select for Firefox to clear out your private data every time you log off the browser. Go to Tools > Options and check the box under 'Private Data' that reads "Always clear my private data when I close Firefox". You can change what data Firefox clears by selecting the Settings option and checking or unchecking the boxes.

credit to snowbite

Tuesday, November 9, 2010

Tips: Background for Blogger from other URL

Share
Maybe this tips lame one...
*most already knew

but...do try..okay

Let say...you found a picture in the web that you would like it to be your background of your blog,
you can actually, just follow 4 simple steps below...

1: search for an image
2: find the image url
3: copy and paste the url into the html code below

body {

  background-color: #000000;
  background-image:url(http://
your url here.jpg);
  background-repeat:no-repeat;
  background-position:center;
  background-attachment:fixed;

  margin:0;
  font: x-small Verdana, Sans-serif;
  text-align:center;
  color:#000;
  font-size/* */:/**/small;
  font-size: /**/small;
  }


4: then copy and paste the html code into your blog's code
 (dashboard > design > edit HTML > copy & paste the coressponding HTML code)

DonE!!!


Monday, November 8, 2010

Speed-Up your Firefox

Share
Maybe you all already know this trick:


1. open firefox browser
2. type 'about:config'
3. press enter
4. at the filter, type network
5. find network.http.pipelining, then double click - to make 'TRUE'
6. find network.http.pipelining.maxrequests, then double click - set it to 1000
7. finally restart the browser
8. DONE!!!

Sharing is Caring

How To Configure Virus?

Share
Level of difficulty: Intermediate

In computer terminology, a virus is a type of malicious program specifically designed and deployed to create havoc in the targeted computer system to support the intentions of the hacker. These types of malicious codes proliferate on the Internet and are growing in numbers everyday with majority of the infections in computer systems caused by the failure of observing best security practices. To detect a virus, there are two vital issues that must be addressed. First is to know the symptoms of an infection and second is to have an anti-virus software application with real-time protection mechanism. The second allows intercepting the virus just before it initiates its infection routine. The importance of these two issues is further emphasized by the improved innovative techniques being employed by virus writers to allow them to deploy these types of threats from almost anything as simple as an image file, email attachment, videos, or seemingly harmless website among others.

Tools Needed:
- Computer
- anti-virus
- firewall
- Internet connection

The following are the 7 steps;-

What Can Viruses Do To Computers?

Share
 Viruses are software programs, and they can do the same things as any other programs running on a computer. The actual effect of any particular virus depends on how it was programmed by the person who wrote the virus. Some viruses are deliberately designed to damage files or otherwise interfere with your computer's operation, while others don't do anything but try to spread themselves around. But even the ones that just spread themselves are harmful, since they damage files and may cause other problems in the process of spreading. Note that viruses can't do any damage to hardware: they won't melt down your CPU, burn out your hard drive, cause your monitor to explode, etc. Warnings about viruses that will physically destroy your computer are usually hoaxes, not legitimate virus warnings.



Viruses come in many shapes and sizes, such as:

Gambaran Hari Kiamat

Share
Gambaran Hari Qiamat

sumber: http://www.facebook.com/pages/Islam-Itu-Agamaku/151038798271591


Friday, November 5, 2010

6 WASIAT SAIDINA UMAR AL-KHATTAB

Share
source; Islamic Glory


Suatu hari Umar Bin Khattab r.a. berkata kepada sebahagian sahabatnya ;- Aku berwasiat kepadamu enam perkara :


1) Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.


2) Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.


3) Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.


4) Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.


5) Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.


6) Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya.”

~Sharing is Caring ~

Hukum Ucap Happy Deepavali

Share
Entry ini tiada unsur racisme ye...
sekadar renungan bersama



Siapa Kita...

Share
Note ditulis oleh Nor Abu

Untuk renungan semua,


Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s


Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.


Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.


Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manfaat kepada manusia lain...

~Sharing is Caring~

20 PETUA MEMPERBAIKI PERHUBUNGAN MANUSIA

Share
Note ditulis oleh Amirul Amin

1. Perlakukan setaip orang dengan menghormati diri dan maruah mereka.
2. Sentiasa cuba memahami pandangan orang lain.
3. Sentiasa beranggapan baik terhadap seseorang.
4. Jadilah pendengar yang baik.Jangan mencelah percakapan seseorang.
5. Terima teguran membina.

6. Menjaga kesihatan diri.
7. Tidak sekali-kali hilang kesabaran.
8. Berkongsi idea, kemahiran, pengalaman dan maklumat yang mempunyai kepentingan bersama.
9. Berkata positif sahaja tentang seseorang.
10. Menjaga kepercayaan yang diberi oleh orang lain.

11. Perlakukan setiap orang dengan adil.
12. Membantu orang lain memaju dan membangunkan diri mereka.
13. Berikan penghargaan dengan jujur dan ikhlas.
14. Sedarkan kesilapan seseorang secara tidak langsung.
15. Tumpukan perhatian kepada perhubungan dengan seseorang bukan kerana keperibadiannya.

16. Jangan endahkan kejengkelan (rasa kesal) yang sedikit terhadap seseoarang.
17. Jika kesilapan seseorang perlu ditegur, tegurlah ia dengan memujinya dahulu.
18. Senyum sebagai sedekah.
19. Elakkan kewujudan situasi dimana ada pihak yang menang atau kalah.Wujudkan situasi diman asetiap pendapat oleh sesuatu pihak diakui kejayaannya.
20. Jangan sekali-kali berbalah kerana tiada kemenangan mutlak dalam perbalahan.

~Sharing is Caring~

Fadhilat Mmembaca Surah Yassin

Share
Note ditulis oleh Nor Abu

RASULULLAH S.A.W. telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:


1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.


11. Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.


12. Sabda Rasulullah S.A.W lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".


13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.


14. Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.


~Sharing is Caring~

12 BARISAN MANUSIA .. MENUJU KE AKHIRAT

Share
Note ditulis oleh Nor Abu


Barisan pertama:
Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T :
"Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat".
Firman Allah 'Aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 Ku(yg menunjukkan kekuasaanKu),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka".


Barisan ke-2:
Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah S.W.T.
"mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk."
Rasulullah S.A.W. bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.


Barisan ke-3:
Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking
"mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan.
Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.


Barisan ke-4:
Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut
"Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari sumber yg halal.


Barisan ke-5:
Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar
"Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.


Barisan ke-6:
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.


Barisan ke-7:
Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Mereka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.


Barisan ke-8:
Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. Mereka adalah orang yg melakukan zina.
Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda Rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka".


Barisan ke-9:
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.


Barisan ke-10:
Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. Mereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.


Barisan ke-11:
Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan.
Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.


Barisan ke-12:
Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat.
Datang suara dari sisi Allah S.W.T. yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan.
Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat.
Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"



~Sharing is Caring~

Kisah Pengali Kubur

Share
Renungan Bersama :)

raGam eXam

Share

Thursday, November 4, 2010

The Dont's when Online

Share

#Checking the "Keep me signed in" box on public PCs
 

#Failing to update Microsoft Windows OS /Java / Adobe Reader / Adobe Flash

#Searching for celebrity gossip, incriminating material (i.e. sex tapes)

#Using BitTorrent to download copyrighted software/film/TV shows

#Searching for free porn

#Online gaming (free to play, social games on Facebook and beyond)

#Leaving Facebook privacy settings wide open, therefore exposing personal info to all

#Connecting to unknown wireless networks

#Using the same password for every single online account

#Trying to get a free iPad, PlayStation 3 or similar gadgets (scams/phishing)

Tip Kesihatan.. the dOn'ts

Share
INFO: Ubah suai gaya hidup

# Elak makanan pedas
# Kurang makanan berasid
# Kurang minuman berkarbonat
# Jangan baring selepas makan
# Elak makan lewat malam


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Puncasuaraserak_batuklama/Article/index_html

Friday, October 22, 2010

Ringkasan Budget 2011

Share
Bila dgr " Bajet 2011" - mesti ada yg terbayang ucapan panjang berjela-jela, huraian gedabak memnbuatkan kita malas nak bace / dengar..Walaubagaimanapun....bende ni, kena ambil tau juga, sbb ia melibatkan hak kita sebagai rakyat Malaysia.

Berikut aku da simplify sket2...harap korang bace la yek...


    * Transit aliran berkapasiti tinggi (MRT) di Greater KL (Lembah Klang) akan dilaksanakan mulai tahun depan dan ianya dapat menyediakan pengangkutan awam yang efisien dan selesa serta pantas

    * Pembangunan tanah Lembaga Getah Malaysia di Sungai Buloh oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dengan pembangunan bercampur iaitu kediaman mampu milik, perdagangan industri dan kemudahan prasarana

    * Pasaran modal Islam akan terus diunggulkan
         1. Membangunkan International Board bagi penyenaraian saham asing, termasuk produk patuh Syariah
         2. Pemotongan cukai kepada produk berinovasi bagi sekuriti Islam berlandaskan prinsip Murabahah dan Bai Bi-thaman Ajil berasaskan tawarruq

    * Melancarkan Dana Pencen Swasta pada tahun 2011 bagi memberi manfaat kepada pekerja sektor swasta dan mereka yang bekerja sendiri. Therefore pelepasan cukai sebanyak RM6,000 sedia ada bagi caruman pekerja di dalam KWSP diperluaskan ke dana ini

    * Pengecualian duti import dan duti eksais dilanjutkan sehingga 31 Disember 2011 bagi pemegang francais kereta hybrid dan kereta elektrik serta motosikal hybrid dan elektrik

    * Membina beberapa laluan pejalan kaki berbumbung di kawasan lingkaran KLCC-Bukit Bintang (RM50 juta)

    * Duti import ke atas 300 barangan kegemaran pelancong dan rakyat tempatan pada kadar 5% to 30% dimansuhkan antaranya beg tangan, bola golf, dompet, syampu, selimut, kemeja, baju tidur, pakaian dan pakaian malam, seluar dalam dan wangian

    * Cukai jualan sebanyak 10% ke atas telefon bimbit dikecualikan sepertimana PDA yang tidak dikenakan cukai pada masa ini

    * Kadar cukai perkhidmatan dinaikkan 1% kepada 6%. Di samping itu cukai perkhidmatan akan dikenakan ke atas perkhidmatan penyiaran TV berbayar - ASTRO

    * Sistem pendidikan negara akan dirombak dengan memberi penekanan kepada daya pemikiran, sahsiah diri, kreativiti, inovasi dan daya saing. RM6.4 billion akan disediakan bagi membina dan menaik taraf sekolah, asrama, kemudahan dan peralatan serta memartabatkan profesion guru

    * Peruntukan RM111 juta untuk program PERMATA

    * Memperkasan Institusi Pengajian Tinggi (IPT)
         1. Menambah peratusan staf akademik berkelulusan PhD kepada 75% (universiti penyelidikan) dan 60% (IPTA lain)
         2. Menambah baik peluang kenaikan pangkat pensyarah IPTA

    * Kerajaan akan menguatkuasa gaji pokok minimum untuk pengawal keselamatan kepada RM500 to RM700 sebulan mengikut kawasan compared with RM300 to RM400 pada masa ini mulai Januari 2011

    * Kerajaan memberi flexibility kepada pekerja wanita untuk menentukan sendiri tempoh Cuti Bersalin bergaji penuh tidak melebihi 90 hari berbanding 60 hari pada masa ini tertakluk kepada kelayakan keseluruhan bilangan Cuti Bersalin sebanyak 300 hari sepanjang tempoh perkhidmatan

    * Program bantuan kepada golongan Orang Kurang Upaya (OKU) yang melibatkan RM218 juta yang akan dimanfaatkan oleh 80,000 OKU

    * Kerajaan akan melaksanakan program perintis "Small Office Home Office" untuk wanita kurang upaya selama 3 bulan bagi melatih wanita OKU dalam pelbagai bidang kemahiran

    * Rebat bayaran elektrik sebanyak RM20 sebulan diteruskan sejak ianya diperkenalkan pada tahun 2008 yang mana melibatkan 1 juta pengguna di seluruh negara @RM150 juta

    * Pelepasan cukai sebanyak RM5,000 ke atas perbelanjaan perubatan ibu bapa diperluaskan lagi kepada bayaran menghantar ibu bapa ke rumah jagaan harian, bayaran menggaji pembantu khusus menjaga ibu bapa dan perbelanjaan keperluaan harian mereka seperti lampin pakai buang

    * Menyedia bekalan air dan elektrik luar bandar di Sabah (RM1.5 bilion) dan Sarawak (RM1.2 bilion) dan semenanjung Malaysia (RM556 juta)

    * Menyediakan Unit Khas Bergerak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi memudahkan penduduk kawasan terpencil di Sabah, Sarawak dan Semenanjung untuk mendaftar kerakyatan

    * Menaikkan elaun bulanan pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Persekutuan (JKKKP), Tok Batin, Pengerusi JKKK Orang Asli dan Pengerusi Kampung Baru from RM450 to RM800

    * Elaun Imam dinaikkan from RM450 to RM750 sebulan dan imbuhan bulanan guru KAFA dinaikkan from RM500 to RM800 mulai 1 Januari 2011

    * Kadar tol empat lebuhraya PLUS tidak akan dinaikkan bagi tempoh 5 tahun bermula serta-merta

    * RM15.2 billion diperuntukan bagi membina hospital baru, menambaah bilangan doktor dan jururawat serta bekalan ubat dan peralatan perubatan

    * 1MDB akan menyediakan multi-vitamin untuk pelajar sekolah rendah daripada golongan berpendapatan rendah

    * Meringankan beban penjawat awam (gred 54 dan ke bawah) bagi menampung perbelanjaan persiapan sekolah dengan memberi Bantuan Khas Kewangan (Bonus) sebanyak RM500 yang akan dibayar pada bulan Disember 2010. Ianya juga layak bagi pegawai kontrak dan pesara Kerajaan

    * Menyambung perkhidmatan Pegawai Khidmat Singkat bagi tempoh setahun lagi yang mana sebelum ini tamat sehingga 31 Disember 2010

    * Menaikkan kadar pinjaman perumahan maksimum daripada RM360,000 kepada RM450,000



Budget di atas xbrape lengkap, yg lengkap punyer...klik di sini

Panjang & Besarrr Punyer!!!

Share
1: Kucing terpanjang 


2: Ikan emas terbesar



************************************


Subhanallah 

from


Tuesday, October 19, 2010

Tempat belajar yg effectif

Share
Time kita kecik2 dlu,
mesti ade yg pernah mengimpikan design2 bedroom seperti dibawah.









Walaupun sekadar angan2 tp ini penting kerana...
Suasana pembelajaran yang selesa mampu memainkan peranan penting
bagi menjamin sesi ulang kaji yang berjaya.

Antara tips2 yg boleh digunapakai untuk ruang bilik yg efektif untuk belajar adalah seperti berikut:

1. Berdekatan tingkap
Pencahayaan, aliran udara dan pemandangan menarik penting bagi menjamin keadaan yang rileks serta
boleh mencuri waktu untuk menyaksikan pemandangan luar selain menghirup udara segar.

2. Kumpulkan alat tulis
Jangan selerakkan alat tulis di atas meja belajar mahupun di dalam laci.
 Perkara itu akan menyusahkan kerana anda leceh mencarinya saat diperlukan.

3. Susun buku mengikut jenis
memudahkan anda mencari sesebuah buku dengan cepat dan tepat.
 Ia juga berkesan bagi mengelakkan kehilangan buku-buku penting terutamanya buku teks.

4. Lampu belajar
penting kerana Gangguan daripada bayang-bayang dan silau mampu menjejaskan tumpuan.

5. Kerusi yang betul
Pilih kerusi yang mempunyai bahagian sandar dan mampu membuatkan anda duduk dengan tegak dan selesa ketika belajar.

6. Asingkan barang tidak penting
tidak bermakna anda tidak boleh langsung meletakkan model kereta skala kecil mahupun patung-patung kegemaran anda di situ sebaliknya gunalah ruang yang sesuai.
Kadangkala barang-barang seperti itu mampu melonjakkan motivasi anda.

7. Tampal bahan-bahan akademik
 seperti jadual waktu, bahan-bahan pelajaran, nota-nota ringkas serta ayat- ayat semangat


Untuk artikle penuh sila klik di sini

http://arhzine.com/homes/category/bedroom-designs/

Wednesday, October 13, 2010

Peace symbol???...no more....

Share
Salam hormat kepada seluruh ummat Islam,



1 Persoalan yg timbul -SIMBOL 'PEACE' - MILIK SIAPA!??

Sila perhatikan isyarat jari seperti gambar diatas.Mungkin anda pernah melihatnya dan ikut melakukannya terutama ketika bergambar.Ya,itu adalah simbol 'PEACE/KEAMANAN' seperti yang digembar gemburkan diseluruh dunia.Kita biasa melakukannya sebagai isyarat spontan terutama ketika bergambar.Tetapi berhati-hatilah,kerana ada sesuatu maksud terhadap 'simbolik' pada perbuatan tersebut ('V').Sekiranya anda belum mengetahui,sila ambil tahu sekarang.



Simbol ini berasal dari simbol syaitan yang diamalkan semasa upacara keagamaan Yahudi. Simbol ini telah digunakan oleh Yasser Arafat (Bekas Presiden Palestin), Richard Nixon (Bekas Presiden amerika) dan Winston Churchil (Bekas Presiden Amerika).

Lambang kedamaian pada tangan sebenarnya simbol gerakan Illuminati.Tanda “v” mempunyai pelbagai sejarah. V (tanda tangan) adalah tanda huruf Roman yang bermaksud nombor 5 dan Adam Weishaupt menggunakan simbol ini dalam gerakan rahsianya iaitu Illuminati (pertubuhan Yahudi). Ahli-ahli Illuminati akan menggunakan simbol ini sebagai tanda “Law of Fives” (Hukum Lima).

Di dalam tulisan Yahudi, huruf V (Van) bermaksud ‘Nail’ (Kuku). The Nail adalah salah satu tanda rahsia Syaitan yang digunakan dalam upacara penyembahan berhala. Syaitan ingin membiarkan kita tahu bahawa itu adalah tanda kegemarannya. Anton Lavey, pengasas Church of Satan (Gereja Syaitan), menggunakan simbol PEACE sebagai latar belakang mimbar upacara penyembahannya.Salah seorang penyelidik menegaskan, simbol PEACE adalah dari simbol kumpulan Yahudi yang anti Kristian (antiChrist). Mereka mengambil salib kristian dan mematahkannnya ke atas dan menerbalikkannya ke bawah. Tanda 3 palang yang menghala ke bawah membawa maksud ; Past (Palang kanan), Present (Palang tengah) dan Future (Palang kiri)



Gambar sebelah kiri adalah simbol yang telah diubahsuai dan digunakan sekarang, gambar tengah adalah cabang asal 3 rukun gerakan syaitan atau kedamaian oleh syaitan dan gambar sebelah kanan adalah logo asal kumpulan Gereja Syaitan. Lihat gambar kecil berbentuk bunga di atas palang, ia adalah logo nazi.















Oleh itu berhati-hatilah,berpesan-pesanlah pada mereka yang belum mengetahui..krn jgnla kita membiarkan walau perkara yg sekecil ini,menjadi amalan dan budaya ummat Islam tanpa kita sedari.

WALLAHUALAM

Sumber : IbnuYaacob
Prepared By : PermataDunia

 drpd: https://www.facebook.com/note.php?note_id=128221333856842&id=100000787178560&ref=mf

Petua Imam Shafie'

Share


Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat




Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama


4 CARA TIDUR
1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit danbumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBAMiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITANMenelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.


    * Kalau ada kesudian .. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu  yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yangmengajarnya meskipun dia sudah mati.

    
daripada: http://www.facebook.com/note.php?note_id=144313385614050&id=129848137066729

4 golongan lelaki ke neraka ...

Share
Pertama:- 'Ayahnya' - Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia.Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya.Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.



Kedua:- 'Suaminya' -  Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram,apabila suami mendiamkan diri.. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal)maka dia akan ditarik oleh isterinya.



Ketiga:- 'Abang-abangnya' - Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepala abang-abangnya.. jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM. Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.



Keempat:-' Anak Lelakinya' - Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan diakhirat kelak.. Nantikan tarikan ibunya.

drpd: http://www.facebook.com/IslamicGlory

Tuesday, October 12, 2010

Thank you Terry Jones!!!

Share
 



Terima kasih Terry Jones! Ini kerana cetusan idea beliau untuk membakar Al-Quran memberikan terlalu banyak hikmah kepada umat Islam. Ini termasuklah;

*Ia telah memberikan peluang perniagaan yang sangat menguntungkan. Ramai yang tercari-cari dan membeli naskhah al-Quran itu sendiri.

*Ramai kini tanpa mengira Islam dan bukan Islam mengunjungi masjid-masjid untuk menghadiri kelas-kelas pengajian mengenai Islam.

*Semakin ramai juga yang menghubungi talian panas (hotline) dan bertanya mengenai percaya, iman dan doktrin Islam.

*Perkataan 'Islam' dan 'Al-Quran' adalah antara yang paling banyak dilayari melalui Google atau Internet.

*Perpustakaan-perpustakaan menjadi semakin sibuk untuk melayani pinjaman cetakan Al-Quran dan terjemahannya dalam pelbagai bahasa.

*Setinggi-tinggi terima kasih kepada Terry Jones dan watak-watak yang anti al-Quran kerana memberikan 'iklan-iklan' percuma mengenai Islam.

*Terima kasih juga kerana kenyataan Terry Jones telah membangkitkan umat Islam itu sendiri. Umat Islam seluruh dunia kini lebih ghairah untuk kembali kepada keindahan iman dan kedamaian dalam Islam untuk dikongsi bersama dengan seluruh ahli keluarga, jiran tetangga, para sahabat dan kemanusiaan.

*Terima kasih kerana anda telah memberikan 'dorongan' yang sangat kuat untuk lebih ramai lagi yang memeluk Islam.

*Terima kasih kerana 'berjaya' menyatupadukan hati nurani rakyat-rakyat Muslim, Yahudi, Kristian, Hindu, Buddha malah atheis pada platform kebaikan bersama, cinta dan toleransi untuk sama-sama melawan kebencian, bias dan fanatik.

*Umat Islam berdoa kepada Allah supaya anda benar-benar dapat membaca dan menghayati al-Quran dengan fikiran dan hati yang terbuka. Merenung kembali kepada keesaan tuhan.

*Semoga anda mendapat hidayah. Anda mulai menyembah Tuhan Yang Esa seperti mana yang dilakukan oleh Nabi Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi Isa dan Nabi Muhammad. Selamat Datang kepada Islam wahai Terry Jones!



berita penuh di sini

daripada:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1008&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm

Mercedes C-class & E-class ada masalah

Share
baru2 nih,
aku came across dgn 1 article,
pasal Kereta mewah - Mercedes Benz
dgr cter ade masalah stereng pada model C-class & E-class







menurut article itu,
Mercedes-Benz akan menarik semula kira-kira 85,000 unit kenderaan model C-Class 2010 dan model E-Class 
sbb sistem stereng kenderaan itu mungkin gagal berfungsi sepenuhnya ekoran kebocoran cecair stereng.
 

Untuk berita penuh, sila klik di sini

Monday, October 11, 2010

Rakyat Malaysia paling ramai "rakan digital"

Share
Berita ini, dipetik dari BBC News smlm,
xsangke plak,
average rakyat Malaysia ade 233 org rakan digital (dlm laman web sosial),
Jepun pula sebaliknye,
average rakyat Jepun ade 29 org rakan digital shj...





Hmmm...agaknye maybe effect budaya add & approve walaupon dgn stranger
Ape pun, ok gak, at lease name Malaysia famous sket..hahaha


Untuk Berita penuh , anda boleh klik di sini

Tuesday, October 5, 2010

Zara Collections - the best ones

Share
Three-quarter length checked jacket with funnel collar and elasticated cuffs
Jacket with knitted sides
MULTI-LEATHER JACKET
POP JACKET WITH KNITTED COLLAR
RESINATED TECHNICAL JACKET
RUBBERISED NYLON JACKET

*
**
***
****
******

These are some of the favourites at Zara...

Click on for bigger size..

For more info, log on to
http://www.zara.com/webapp/wcs/stores/servlet/category/11719/en/zara-sales/15004/Jackets#product=13782

Thursday, September 30, 2010

DrEaMt OuTfits

Share
Well...im a huge fan of jacket & sweater, esp leather jacket...
lots of choices of designs available now...
but for ma size..it is hard to find one...
pic below are some of ma dreamt jacket to be wore...






















well...maybe just a dream...
dont have the "body" that can be nice-fit-on,
&
money....$$$$$$$

Gosh..im so damn pathetic!!!!!
dreamin' of lookin' so damn good...